O fabrică de lapte poate primi fonduri nerambursabile prin intermediul mai multor programe de finanțare naționale sau europene, însă cea mai atractivă soluție de finanțare pentru unitățile de mici dimensiuni rămâne programul Star-Tech Innovation Romania. Cei 200.000 de lei acordați prin intermediul acestui program pot fi utilizați pentru achiziția de echipamente tehnologice, dar și pentru cumpărarea unei mașini de transport frigorifice. Iată care sunt pașii necesari obținerii unei finanțări nerambursabile în acest an pentru o fabrică de lactate.

Conform statisticilor oficiale, consumul de lapte și produse lactate este foarte scăzut în rândul românilor, țara noastră fiind la coada clasamentului european, cu un consum de peste patru ori mai mic decât media europeană. Printre cei mai mari consumatori de lapte și produse lactate se numără, cetățenii din țările vestice, aceștia considerând laptele ca fiind un aliment hrănitor, sănătos și o importantă sursă de calciu pentru organism.

Deși statistica nu este favorabilă României și ar putea descuraja investițiile private în noi fabrici de lactate, ar trebui să luăm în calcul și evoluția ultimilor ani în ceea ce privește consumul de lapte și produse lactate în România, înainte de a ne forma o părere.

Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică privind laptele de vacă colectat din ferme și producția de produse lactate, în luna aprilie 2018, cantitatea de lapte de vacă colectată de la exploatațiile agricole şi centrele de colectare de către unitățile procesatoare a crescut cu 5,5% față de luna martie 2018 și cu 10,7% față de luna aprilie 2017. De asemenea, statisticile efectuate pe anii anteriori evidențiază aceeași tendință de creștere constantă de la un an la altul în ceea ce privește cantitatea produsă de lapte și produse lactate.

Prin urmare, decizia de a investi într-o fabrică de lactate se poate dovedi o decizie importantă, însă doar dacă sunt analizate cu atenție preferințele consumatorilor, produsele concurenței și se identifică o nișă comercială profitabilă. Mai mult, faptul că investiția într-o fabrică de produse lactate este decontată prin intermediul programului Star-Tech Innovation Romania în procent de 100% impulsionează decizia de a investi în acest domeniu de activitate.

În continuarea articolului vom trata cele mai importante aspecte ce țin de obținerea unei finanțări nerambursabile pentru a înființa o fabrică de produse lactate prin intermediul fondurilor nerambursabile:

INVESTIȚIA NECESARĂ ÎNTR-O FABRICĂ DE LAPTE

Utilajele și echipamentele tehnologice necesare pentru a dota o fabrică de produse lactate sunt foarte variate, în funcție de produsele ce se vor obține, dar mai ales de capacitatea maximă proiectată. Astfel, un flux tehnologic complet poate costa câteva sute de mii sau milioane de euro, iar în acest caz singura soluție de finanțare este oferită de Programul Național de Dezvoltare Rurală – submăsura 4.2 destinată procesării produselor agricole.

Investițiile mici, realizate pentru a înființa o fabrică de lapte ce-și va comercializa produsele pe piața locală, pot fi finanțate prin intermediul a două programe naționale de finanțare:
• programul de Microindustrializare, ajutorul ajungând la 450.000 de lei;
• programul Star-Tech Innovation Romania , ajutorul fiind de până la 200.000 de lei.

Pentru că în acest articol vom trata doar înființarea unei fabrici de lactate, nu și modernizarea uneia existente, ne vom referi în cele ce urmează doar la finanțarea oferită de cel de-al doilea program național, respectiv Star-Tech Innovation Romania .

Pentru o fabrică de lapte, linia tehnologică minimă trebuie să includă cel puțin următoarele echipamente pentru procesarea laptelui și obținerea de produse lactate:
• tancuri de răcire a laptelui;
• instalații de pasteurizare;
• instalații pentru preparare produse proaspete și smântână;
• mașină automată pentru ambalare la pungă sau dozare la pet sau pahare;
• vană pentru fabricarea brânzeturilor;
• vană pentru saramurare brânzeturi;
• separator de zer;
• crintă multifunțională cu presă;
• instalație de formare cașcaval;
• vas pentru preparare brânză topită;
• putinei automat din inox;
• instalație de spălare în circuit închis a instalațiilor tehnologice.

Programul Star-Tech Innovation Romania finanțează, de asemenea, achiziția unor dozatoare pentru vânzarea laptelui în incinta unor spații comerciale.Dacă bugetul nu este complet consumat, se pot include în bugetul proiectului și se pot solicita la decontare și cheltuielile operaționale de mai jos:
• salarii și contribuții sociale aferente, însă pentru o valoare cuprinsă între 1.900 de lei (salariul minim brut pe economie) și 4.162 de lei (salariul mediu brut pe economie);
• utilități consumate la locul de implementare;
• chirii pentru locul de implementare.
• Aceste cheltuieli se vor putea deconta pentru o perioadă de până la 12 luni, începând cu momentul semnării acordului de finanțare.

ASPECTE JURIDICE IMPORTANTE PENTRU O FABRICĂ DE LAPTE

După cum am menționat anterior, prin intermediul programului Star-Tech Innovation Romania se poate înființa o fabrică de lactate, astfel că unul din primii pași necesari este înființarea unei societăți comerciale noi. Deși antreprenorii pot alege mai multe soluții, cea mai practică este înfințarea unei societăți comerciale cu răspundere limitată (SRL), din moment ce avantajele de care beneficia un SRL debutant (SRL-D) au fost eliminate de la 1 ianuarie 2018.

Pașii necesari ,dar și documentele cerute pentru înființarea unui SRL sunt prezentați pe pagina Oficiului Național pentru Registrul Comerțului.

Un alt element important este înregistrarea activității economice în actul constitutiv sau statutul societății comerciale. Prin urmare, pentru a putea depune un plan de afaceri pentru o fabrică de lapte, trebuie înscris codul CAEN 1051 – Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor. Conform acestui cod, o fabrică de lapte va putea produce și comercializa următoarele produse:
• lapte proaspăt, pasteurizat, dietetic sau gras;
• băuturi pe bază de lapte;
• smântână din laptele lichid proaspăt;
• lapte praf sau concentrat, îndulcit sau neîndulcit;
• unt;
• iaurt;
• lapte bătut;
• zer.

PREGĂTIREA PLANULUI DE AFACERI

Obținerea unei finanțări nerambursabile este posibilă prin pregătirea unei documentații specifice, menționate în ghidul solicitantului:
• cerere de finanțare;
• plan de afaceri;
• documente suport.

Cererea de finanțare reprezintă un document schematic, un rezumat al întregului proiect. Prin urmare, chiar dacă întotdeauna este prezentată ca primul document necesar, cererea de finanțare se întocmește la finalul pregătirii proiectului.

Planul de afaceri reprezintă cea mai importantă componentă a proiectului. Planul de afaceri prezintă structurat investiția necesară pentru a lansa o fabrică de lapte, dar și alte aspecte deosebit de importante:
• prezentarea ideii de afaceri, cu sublinierea punctelor tari și a punctelor slabe, dar și a oportunităților și amenințărilor identificate;
• analiza pieței, marketingul produselor vândute, strategia de vânzare;
• analiza concurenței;
• veniturile și cheltuielile afacerii, după ce producția va demara;
• prognozele economice (cash-flow, bilanț și cont de profit și pierdere) realizate pentru anul de implementare, dar și pentru trei ani de monitorizare ai investiției.

Din prognozele realizate trebuie să rezulte capacitatea societății de a susține investiția într-o fabrică de lapte pe termen lung.

Documentele suport prezintă informațiile justificative pentru aspectele menționate în planul de afaceri. Cele mai importante astfel de documente sunt următoarele:
• cartea de identitate a responsabilului legal de proiect;
• certificatul de înregistrare al societății;
• oferte financiare și tehnice pentru investiția propusă;
• declarații pe proprie răspundere.

DEPUNEREA PROIECTULUI

După ce proiectul este întocmit, depunerea sa la finanțator se va realiza în format electronic, pe site-ul finanțatorului. Pentru programul Star-Tech Innovation Romania, documentația se va depune pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (AIPPIMM), respectiv aici, după ce apelul de proiecte va fi lansat.

Sesiunea de primire a proiectelor va fi activă pentru o durată de 30 de zile, iar proiectele vor putea fi înregistrate doar după ce reprezentantul societății va înregistra pe site un cont de utilizator.

Proiectele depuse vor fi evaluate de către finanțator după închiderea sesiunii, conform grilei de punctaj amintită în ghidul solicitantului.

În cazul în care mai multe proiecte vor avea același punctaj, se vor aplica mai multe criterii de departajare succesive:
• numărul de locuri de muncă nou create;
• numărul de șomeri, absolvenți sau persoane defavorizate angajate;
• ponderea utilajelor și echipamentelor în valoarea totală a bugetului proiectulu.