La nivel mondial, consumul de ceaiuri a crescut deosebit de rapid în China, India și alte economii emergente, fiind determinat de o combinație de factori, printre care amintim veniturile în creștere ale populației, dar și eforturile făcute de producători pentru diversificarea producției, conform unei analize efectuate în prima jumătate a anului 2018 de către Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură.
În România, consumul de ceaiuri este încă la un nivel scăzut față de potențialul pieței sau prin comparație cu alte țări. Astfel, piața națională este una mică dacă ne referim la consumul de ceai înregistrat la nivelul Uniunii Europene. Cu toate acestea, potențialul de creștere este uriaș în anii următori, pe măsură ce preferințele de consum se vor diversifica. În prezent, majoritatea persoanelor care consumă ceaiuri o fac doar pentru a trata diverse afecțiuni, consumul frecvent fiind încă la un nivel scăzut.
Printre clienții potențiali ai afacerii se numără segmente foarte largi ale populației, astfel că perspectivele de creștere sunt favorabile noilor investiții în domeniul producției de ceaiuri.
Pentru a înființa o linie de producție de ceaiuri cu fonduri europene sau naționale (programul Star-Tech Innovation Romania fiind cel mai important dintre acestea), antreprenorii trebuie să parcurgă mai mulți pași, după cum vor fi explicați în articolul de astăzi:
INVESTIȚIA NECESARĂ PENTRU PRODUCȚIA DE CEAIURI
Pentru a nu face demersuri costisitoare fără a cunoaște efectiv care sunt șansele de finanțare, se recomandă ca primul pas ce trebuie făcut de antreprenorii interesați de producția de ceaiuri este acela al stabilirii investiției necesare.
Prin urmare, antreprenorul trebuie să achiziționeze o linie completă pentru producția de ceaiuri. Astfel, pe baza unor oferte financiare, antreprenorul trebuie să își estimeze valoarea investiției necesare, din care nu pot lipsi următoarele echipamente tehnologice:
• linie de ambalat plante;
• mașină de cartonat pentru formarea cutiilor din carton în care vor fi puse plicurile cu amestecurile din plante;
• mașină de înfoliat cutiile din carton, în scopul de a păstra aroma ceaiurilor;
• mașină de etichetat;
• sistem de inscripționare;
• lize sau motostivuitor pentru stivuirea paleților de cutii cu ceaiuri.
Mașina de ambalat realizează dozarea ceaiului în pliculețe de cel mult 8 grame, atașează ața cu etichetă de pliculeț. Suplimentar, acest plic pentru infuzie este ambalat într-un alt plic format automat din folie de hârtie.
Mai mult, antreprenorul poate achiziționa și o autoutilitară în cazul în care va dori să se ocupe direct de livrarea produselor comandate de clienții intermediari (magazinele alimentare, unități hoteliere sau din industria alimentară) sau consumatorii finali (persoane fizice).
ÎNFIINȚAREA SOCIETĂȚII ȘI ALEGEREA CODULUI CAEN ADECVAT PENTRU PRODUCȚIA DE CEAI
După ce investiția este stabilită, antreprenorul trebuie să demareze înființarea viitoarei afaceri la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).
Dintre formele juridice permise, se recomandă înființarea unei societăți cu răspundere limitată (SRL). Spre deosebire de alte forme juridice, aceasta va asigura:
• o fiscalitate mai redusă;
• posibilitatea dezvoltării afacerii prin angajarea de personal, -înregistrarea de puncte de lucru, înregistrarea de activități complementare, etc;
• posibilitatea accesării de fonduri europene sau naționale pentru înființarea sau dezvoltarea afacerii.
Pașii necesari înființării unui SRL sunt prezentați pe pagina ONRC.
Printre actele ce trebuie depuse pentru înființarea societății se regăsește și actul constitutiv. Acesta trebuie să cuprindă activitatea specifică producției de ceaiuri:
1083 – Prelucrarea ceaiului și cafelei
Conform acestui cod CAEN, societatea va putea desfășura următoarele activități economice:
• decofeinizarea și prăjirea cafelei;
• fabricarea produselor din cafea:
• cafea măcinată, cafea solubilă;
• extracte și concentrate din cafea;
• fabricarea înlocuitorilor de cafea;
• fabricarea amestecurilor de ceai și maté;
• fabricarea extractelor și preparatelor pe baza de ceai sau mate;
• fabricarea infuziilor din plante (mentă, verbină, mușețel etc).
• Iată care sunt doar câteva dintre principalele produse pe care antreprenorul le va putea obține și comercializa în urma realizării investiției:
• ceai verde;
• ceai negru;
• ceaiuri din fructe;
• ceaiuri dietetice;
• ceaiuri medicinale.
PREGĂTIREA PROIECTULUI ȘI OBȚINEREA DE FONDURI EUROPENE ȘI NAȚIONALE
Obținerea de fonduri nerambursabile, fie că este vorba despre fonduri europene sau naționale, trebuie să urmeze anumiți pași, așa cum au fost prezentați anterior în acest articol:
• stabilirea investiției necesare;
• alegerea codului CAEN adecvat producției de ceaiuri;
• înființarea unui SRL.
Ulterior, după ce aceste etape au fost parcurse, antreprenorul interesat de producția de ceaiuri va trebui să înceapă pregătirea proiectului, conform indicațiilor din ghidul solicitantului. Cu toate că prevederile pot fi diferite, cel puțin următoarele elemente sunt general valabile:
• proiectul conține un plan de afaceri pentru investiția propusă;
• proiectul conține o cerere de finanțare;
• proiectul conține mai multe documente justificative (declarații pe -proprie răspundere, documente contabile, documente fiscale, documente privind firma, etc).
Dintre documentele prezentate mai sus, cel mai important este, fără îndoială, planul de afaceri. Iată ce informații cuprinde acest document:
• prezentarea veniturilor și a cheltuielilor estimate;
• prezentarea produselor ce vor fi realizate;
• prezentarea pieței de desfacere și a strategiei de comercializare;
• prezentarea clienților potențiali, a principalilor furnizori, dar și concurenți;
• analiza economică și financiară și realizarea prognozei.
Întreaga documentație, după întocmire, se va depune în format electronic, în cadrul unei sesiuni de depunere a proiectelor.
După încheierea sesiunii electronice, proiectele vor fi evaluate, urmând a primi un punctaj. Doar proiectele care obțin un punctaj mare pot semna contractele de finanțare.
După semnarea contractelor de finanțare, antreprenorii pot demara implementarea efectivă a proiectelor, selectându-și furnizorii și achiziționând bunuri și servicii, conform planului de afaceri aprobat.
Iată care sunt principalele cheltuieli pe care finanțatorul le decontează, după ce proiectul a fost aprobat, iar contractul de finanțare a fost semnat:
• achiziția de utilaje și echipamente necesare producției de ceaiuri;
• achiziția de mobilier tehnologic și mobilier comercial;
• achiziția unei autoutilitare necesare transportului de materii prime sau produse finite;
• achiziția de aparate de aer condiționat pentru dotarea spațiului de producție.
Suplimentar, unele programe de finanțare (așa cum este cazul programului Star-Tech Innovation Romania) decontează și cheltuieli operaționale pentru cel mult 12 luni de la momentul semnării contractului de finanțare;
Salarii și contribuții sociale pentru noile locuri de muncă realizate ca urmare a implementării proiectului;
• chiria pentru locul de implementare;
• utilitățile consumate pentru desfășurarea activității în bune condiții.