Echipamentele necesare pentru dotarea unui atelier de print digital sunt costisitoare, astfel că accesarea de fonduri europene sau naționale poate grăbi realizarea investiției și demararea activității de producție. Realizarea de printuri pe materiale rigide (lemn, metal, sticlă) sau flexibile (plastic) necesită achiziționarea unor echipamente noi și performante și instruirea personalului pentru utilizarea acestora. Pentru obținerea de fonduri europene sau naționale, antreprenorul trebuie să urmeze mai mulți pași, după cum sunt detaliați în acest articol.

Echipamentele necesare dotării unui atelier de print digital înglobează tehnologie de ultimă generație, astfel că prețul de achiziție al acestora este însemnat. Acest lucru face ca afacerea să nu poată demara foarte ușor în lipsa unor fonduri europene sau naționale în cazul unui antreprenor care nu dispune de resurse financiare proprii foarte însemnate.

Piața materialelor personalizate este într-o continuă ascensiune, printre potențialii clienți numărându-se, în special, firmele private mici, mijlocii sau mari. Obiectele realizate din lemn, metal, sticlă sau plastic sunt utilizate, de obicei pentru a face partenerilor de afaceri, clienți sau furnizori în egală măsură, cadouri personalizate. Prin urmare, deși afacerea poate genera încasări importante pe durata întregului an, există anumite momente în care cererea crește substanțial.

Iată cum se pot accesa fonduri europene sau naționale pentru înființarea unui atelier de print digital pe lemn, metal, sticlă sau plastic:

INVESTIȚIA NECESARĂ PENTRU ÎNFIINȚAREA UNUI ATELIER DE PRINT DIGITAL

Investiția necesară pentru înființarea unui atelier de print digital pe lemn, metal, sticlă și plastic va consta în achiziția echipamentelor necesare unor operațiuni diverse și pe suporturi variate.

Imprimantele UV asigură imprimarea pe o mare varietate de materiale flexibile (plastic, spre exemplu), însă și pe suporturi rigide (așa cum ar fi sticla, lemnul sau metalul), în funcție de grosimea și lățimea acestor materiale.

Cu ajutorul imprimantelor UV, atelierul de print digital asigură grafici personalizate, inclusiv semnalistică de interior sau obiecte de decor. Iată și alte întrebuințări ale acestor imprimante:
• afișe comerciale;
• grafică de format mare.

Iată care sunt echipamentele strict necesare dotării unui atelier de print digital pe lemn, metal, sticlă și plastic:
• imprimante UV pentru imprimare digitală pentru materiale promoționale și materiale rigide;
• imprimantă apă/ecosolvent cu posibilitatea de a imprima la o rezoluție fotografică.

Suplimentar, orice atelier de print digital pe lemn, metal, sticlă și plastic necesită achiziția unor echipamente IT (laptopuri) și a soluțiilor software necesare (în special cele pentru editarea fotografică).

Alte achiziții necesare dotării unui laborator de print digital pe materiale flexibile sau rigide:
• mobilier metalic sau mobilier comercial;
• echipamente IT, inclusiv imprimante de mici dimensiuni (A3 și A4) pentru desfășurarea activităților de birou (ofertare, contractare, facturare);
• aparate de aer condiționat;
• autoutilitară pentru aprovizionarea cu materiale necesare, dar și pentru livrarea produselor finite la sediul clienților.

ÎNFIINȚAREA FIRMEI ȘI ALEGEREA CODULUI CAEN

Dacă investiția necesară a fost stabilită, iar antreprenorul ia decizia de a continua proiectul, în această etapă se impune înregistrarea afacerii la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).

Dintre formele juridice ce pot fi alese, se recomandă înființarea unei societăți cu răspundere limitată (SRL), pașii necesar de parcurs fiind disponibili pe site-ul ONRC.

Actul constitutiv al societății trebuie să conțină, în momentul în care documentația pentru înființarea SRL-ului este depusă la ORC, următorul cod CAEN:
• 1812 Alte activități de tipărire nca

Conform acestui cod CAEN, societatea va putea desfășura următoarele activități:
• imprimarea direct pe suport textil, cum ar fi tricourile personalizate;
• imprimarea direct pe material plastic, pe sticlă, metal, lemn și ceramică;
• producția de etichete și plăcuțe metalice realizate prin litografiere, gravare, tipărire flexografică.

Un atelier specializat în print digital trebuie să realizeze produsele detaliate mai sus cu ajutorul următoarelor tehnologii:
• presă de tipar înalt;
• offset;
• fotogravură,
• Imprimare flexografică,
• serigrafie;
• alte prese de tipărit;
• mașini de multiplicat;
• imprimante de calculator;
• mașini de tipărit în relief;
• mașini de tipărire rapidă.

OBȚINEREA DE FONDURI EUROPENE ȘI NERAMBURSABILE PENTRU UN ATELIER DE PRINT DIGITAL

Cele mai importante cheltuieli pe care le presupune înființarea unui atelier de print digital pe lemn, metal, sticlă sau plastic pot fi decontate total sau parțial prin intermediul unor fonduri nerambursabile europene sau naționale.

Iată care sunt cele mai importante cheltuieli pe care antreprenorul le poate include în proiectul său:
• achiziția de utilaje și echipamente de lucru, așa cum au fost detaliate la începutul acestui articol;
• achiziția de mobilier (mese de lucru, scaune, birouri, etc);
• echipamente IT și licențe software;
• achiziția unei autoutilitare;
• crearea unui site de prezentare web, dar și decontarea cheltuielilor de promovare online.

Multe programe de finanțare, așa cum este cazul programului Star-Tech Innovation Romania, decontează inclusiv o parte din cheltuielile operaționale pentru o durată de până la 12 luni din momentul semnării contractului de finanțare:
• salariile și contribuțiile sociale pentru angajații firmei;
• utilitățile consumate la locul de implementare (în special energia electrică);
• chiria plătită pentru spațiul în care se desfășoară activitatea acestui atelier de print digital pe lemn, metal, sticlă sau plastic.

Obținerea oricăror fonduri nerambursabile este condiționată de întocmirea unei documentații specifice:
• plan de afaceri;
• cerere de finanțare;
• documente justificative.

Având în vedere caracterul specific al documentației, se recomandă încheierea unui contract cu o firmă de consultanță, cheltuielile ocazionate de această colaborare urmând să fie decontate prin intermediul proiectului, după încheierea contractului de finanțare.

Cu toate acestea, consultanța nu este obligatorie, astfel că beneficiarul își poate întocmi singur documentația descrisă mai sus.

După ce documentația necesară este întocmită, ea se va depune în format electronic pe site-ul instituției finanțatoare.

După închiderea sesiunii, proiectele depuse vor fi evaluate, urmând să primească un punctaj în baza grilei de evaluare stabilită în ghidul solicitantului.

Selecția proiectelor pentru semnarea contractelor de finanțare se va face în baza punctajului obținut de fiecare societate și doar în limita bugetului disponibil.