Pentru a înființa o gogoșerie, antreprenorul trebuie să își planifice cu exactitate valoarea investiției necesare, dar și sursa de finanțare. În cazul în care investiția nu poate fi realizată cu fonduri proprii, el are posibilitatea de a alege, drept variantă alternativă, soluția finanțării din fonduri europene sau naționale nerambursabile. În acest fel, antreprenorul își va putea reduce valoarea investiției proprii, obținând totodată recuperarea investiției într-un timp mai scurt.
Utilajele folosite în producția de gogoși asigură obținerea unor sortimente diversificate: de la gogoși simple la gogoși umplute cu ciocolată sau diverse creme, iar potențialii clienți fiind din toate categoriile de vârstă, sex sau statut social.
Iată care sunt pașii necesari pentru a înființa o gogoșerie cu fonduri europene sau fonduri naționale:
INVESTIȚIA NECESARĂ PENTRU A ÎNFIINȚA O GOGOȘERIE
Pentru a înființa o gogoșerie, antreprenorul necesită o investiție direcționată către trei elemente diferite:
• un spațiu;
• o linie tehnologică pentru producția de gogoși;
• un buget pentru reclamă și promovare.
Spațiul în care se va desfășura activitatea gogoșeriei poate fi achiziționat de către antreprenor, dacă acesta dispune de resursele financiare necesare. În cazul în care acest lucru nu este posibil, investitorul va avea la dispoziție accesarea de fonduri europene sau naționale nerambursabile. Prin intermediul acestora, antreprenorul poate închiria un spațiu sau poate construi unul.
Linia tehnologică necesară pentru a dota o gogoșerie trebuie să fie formată din utilaje și echipamente noi și performante, pentru a evita cheltuielile viitoare pentru întreținerea și reparația acestora, dar și pentru a asigura o producție ridicată și costuri de producție minime.
Linia de producție poate fi extrem de diversificată, în funcție de mai multe criterii:
• capacitatea de producție așteptată;
• diversificarea producției;
• suprafața spațiului în care se va desfășura activitatea;
• gradul de autonomie dorit.
Cu toate acestea, o gogoșerie trebuie să dețină cel puțin următoarele echipamente:
• malaxor;
• mixer planetar;
• mașini de foietat / turat aluat;
• dospitor;
• friteuză pentru gogoși;
• mașină automată pentru gogoși, aceasta putând avea o capacitate de producție de peste 600 de gogoși pe oră;
• mașină pentru injectat diverse creme (ciocolată, vanilie, gemuri, etc);
• stand pentru mașina automată de gogoși;
• mobilier din inox (mese, chiuvete, dulapuri, etc);
• cărucioare pentru tăvi și tăvi din inox;
• hotă;
• aparate de ventilat.
ÎNFIINȚAREA SOCIETĂȚII ȘI ALEGEREA CODULUI CAEN ADECVAT
Înființarea societății se va face la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), iar dintre multiplele forme juridice permise se recomandă înființarea unei societăți cu răspundere limitată (SRL).
Această formă juridică va permite nu doar o dezvoltare viitoare mai facilă, ci și accesarea de fonduri eurpoene sau naționale. În schimb, o persoană fizică autorizată (PFA) are o fiscalitate mai ridicată, iar finanțarea nerambursabilă poate fi o opțiune în foarte puține situații.
Suplimentar, încă din momentul pregătirii documentelor, trebuie ca actul constitutiv al viitoarei societăți să prevadă următorul cod CAEN: 1071 Fabricarea pâinii, fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie
După înființarea firmei și autorizarea acestui cod CAEN, societatea va putea realiza următoarele tipuri de produse alimentare:
• produse proaspete de brutărie, precum pâine și alte specialități de pâine (chifle);
• produse de patiserie, prăjituri, plăcinte, clătite, tarte, vafe, pâine prăjita, etc.
PREGĂTIREA PLANULUI DE AFACERI ȘI OBȚINEREA DE FONDURI EUROPENE SAU NAȚIONALE
Pentru a înființa o gogoșerie, antreprenorii pot obține fondurile necesare și prin intermediul unor programe de finanțare europene sau naționale.
Accesarea acestor programe de finanțare este condiționată întotdeauna de pregătirea și depunerea unui proiect ce trebuie să conțină următoarele documente:
• plan de afaceri;
• cerere de finanțare;
• documente justificative pentru informațiile prezentate în cadrul proiectului.
După ce proiectul este pregătit, antreprenorul trebuie să depună această documentație în format electronic, în perioada în care sesiunea de depunere a proiectelor va fi activă.
Iată care sunt etapele pe care proiectul le va parcurge din momentul depunerii sale:
• evaluarea proiectului;
• în cazul în care se impun lămuriri privind informațiile prezentate, finanțatorul va transmite o cerere de clarificări;
• proiectul va primi un punctaj;
• în funcție de punctajele obținute de toate proiectele depuse și evaluate, se va publica o listă cu proiectele selectate pentru finanțare, în ordinea inversă a punctajelor;
• semnarea contractelor de finanțare;
• demararea implementării proiectului.
După semnarea contractului de finanțare, beneficiarul are posibilitatea de a deconta următoarele cheltuieli:
• achiziția de utilaje și echipamente pentru a dota o gogoșerie;
• achiziția de mobilier comercial sau tehnologic;
• achiziția unei autoutilitare cu ajutorul căreia să se realizeze
• aprovizionarea cu materii prime;
• achiziția de echipamente IT și soluții software;
• achiziția de echipamente de ventilație;
• salarii și contribuții sociale;
• chirii;
• utilități.
Sunt mai multe programe de finanțare care pot fi accesate pentru a înființa o gogoșerie, însă cel mai accesibil este, fără îndoială, programul Star-Tech Innovation Romania.